23 квітня 2020року
Вітаю моїх любих хлопчиків та дівчаток!
Урок української літератури
ТЕМА . Олена ТЕЛІГА. «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день»
|
МЕТА нашого уроку: поглибити ваші знання про життя і творчість О.Теліги,розпочати роботу щодо аналізування віршів «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день»; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати свої думки, почуття.
«Не треба слів! Хай буде тільки діло!
Його роби – спокійний і суворий,
Не плутай душу у горіння тіла,
Сховай свій біль. Зломи раптовий порив»
Не плутай душу у горіння тіла,
Сховай свій біль. Зломи раптовий порив»
Олена Теліга
Розгорніть підручник на с.229, прочитайте статтю про Олену Телігу, складіть план до цієї статті та запишіть у зошит.
Прослухайте відео про життя та творчість письменниці.
Що вас вразило у характері О.Теліги?
Робота над поезією О.Теліги
Прочитайте вірш «Сучасникам»
«Не треба слів! Хай буде тільки діло!
Його роби – спокійний і суворий,
Не плутай душу у горіння тіла,
Сховай свій біль. Зломи раптовий порив».
Але для мене – у святім союзі:
Душа і тіло, щастя з гострим болем.
Мій біль бринить, зате коли сміюся,
то сміх мій рветься джерелом на волю!
Не лічу слів. Даю без міри ніжність.
А може, в цьому й є моя сміливість:
Палити серце в хуртовині сніжній,
Купати душу у холодній зливі.
Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив,
Та там, де треба, – я тверда й сувора.
О краю мій, моїх ясних привітів
Не діставав від мене жодний ворог.
·
Чому вірш вважають заповітом для нащадків?
Коментар вчителя.Лірична героїня
вірша О. Теліги – сувора й спокійна, зі стоїчним характером. Вона живе
повнокровним життям, у якому переплелися радість і горе, сміх і біль. Вона
щедра, і що віддає – не міряє. Її серце загартоване в «хуртовині сніжній»,
«у холодній зливі», вона поважає більше діло, ніж слово – тверде,
безкомпромісне, вірне, незрадливе. І вам, молодому поколінню,
вона дає заповіт, як треба жити гідно.
Прочитайте поезію «Радість».
Ой, не знаю, що то за причина –
Переходжу обережно вулицю,
І весь час до мене радість тулиться,
Як безжурний вітрогон-xлопчина.
До міського руху ми не звикли,
А хлопчина рветься, як метелиця,
Ніби поле перед нами стелиться,
Ніби зникли авта й мотоцикли.
І сама я на ногах не встою,
Пролітаю між людьми похмурими,
Козачка вдаряю попід мурами –
Бо хлопчина не дає спокою!
Коментар учителя. Лірична героїня поезії сповнена життєвого оптимізму, радості
життя. У ній ніби живе «вітрогон-хлопчина», що не встоїть на місці, не дає
зупинитися. Він не зважає на жвавий міський рух, йому потрібні простір, широке
поле для діяльності. Тому не йде, а пролітає, і «похмурі люди» тільки
підкреслюють радість, щастя героїні, її прагнення до дії.
Прочитайте поезію «Пломінний день»
День прозорий мерехтить, мов пломінь,
І душа моя горить сьогодні.
Хочу жити, аж життя не зломить,
Рватись вгору чи летіть в безодню.
Хоч людей довкола так багато,
Та ніхто з них кроку не зупинить,
Якщо кинути в рухливий натовп
Найгостріше слово – Україна.
І тому росте, росте прокляття!
Всі пориви запального квітня
Неможливо в дійсність перелляти,
На землі байдуже-непривітній.
Хочу крикнуть в далечінь безкраю
І когось на допомогу кликать,
Бо душа моя сьогодні грає
І рушає на шляхи великі.
Хай мій клич зірветься у високість
І, мов прапор в сонці, затріпоче,
Хай кружляє, мов невтомний сокіл,
І зриває рідних і охочих!
Все чекаю на гарячий подих, –
Геній людський чи лише випадок, –
Щоб застиглі і покірні води
Забурлили водоспадом.
І коли закрутить непогода
І мене підхопить, мов піщину,
Хай несуть мене бурхливі води
Від пориву до самого чину!
КОМЕНТАР . Лірична героїня
поезії (яка зливається з образом автора) має глибокі патріотичні почуття. Її найбільша
гордість і найбільший біль – Україна. Навколо так багато байдужих людей, і це
тривожить, викликає протест. Героїні хочеться розбудити байдужих, відчути «гарячий подих» однодумців
і діяти, рушати «на шляхи великі», бурлити «водоспадом», щоб «найгостріше слово
– Україна» стало найлагіднішим, наймирнішим.
Домашнє завдання
План до статті про О.Телігу. Скласти сенкан на тему «Життя».
Вивчити вірш ( 1 на вибір), записати, надіслати вчительці на вайбер.
Дякую за працю.Бажаю успіхів!