8 грудня 2020року
Урок української мови
Добрий день, дорогі мої школярики! Знову зустрічаємось не у класі. Ми уже уміємо працювати у такому форматі. Тож до праці.
Тема. Односкладні прості речення з головним членом
у формі присудка і підмета
Мета нашого уроку:
поглибити
знання про будову простих речень, з’ясувати, які є види односкладних речень за способом вираження головного
члена речення, виробити
практичні уміння і навички розпізнавати односкладні речення, розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, розвивати уміння працювати за опорними
схемами, таблицями.
Перебіг уроку
- Доброго ранку,- кожному зичу я.
- Доброго ранку всім!
- Берімося за навчання.
Уявіть,
що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити
день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.
Вчитель: Для
початку проведемо «Актуальне інтерв’ю» - повторимо необхідні знання
з теми « Речення. Будова речення».
1. Як
називається основна інтонаційно та граматично оформлена синтаксична одиниця
мовного спілкування, що виражає закінчену думку? ( Речення)
2. Які
бувають речення метою висловлювання?
(розповідні, питальні, спонукальні)
3. Які ви знаєте речення за
емоційним забарвленням? (окличні, неокличні)
4. Які розрізняють речення
за будовою? (Прості, складні).
5. Які ви знаєте члени
речення? (головні та другорядні)
6. Члени речення становлять
граматичну основу речення? (підмет і присудок)
7. Які бувають речення за
складом граматичних основ? (двоскладні, односкладні).
8. Які ви знаєте другорядні
члени речення? (додаток, означення, обставина).
9. Які розрізняють речення
за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення? (поширені, непоширені)
10. Яке речення називають двоскладним? ( з двома
головними членами речення)
11. Як називається просте
речення, яке має один головний член – підмет або присудок? (односкладним)
12. А чи знаєте ви, як називається односкладні
речення, у яких наявний головний член речення у формі присудка та у формі
підмета?
Сьогодні маємо вивчити види односкладних речень.
Опрацювання
навчального матеріалу:
Односкладні речення- це речення з одним головним членом.
Односкладні речення поділяються на дієслівні й називні:
односкладне
речення |
Приклади |
дієслівне |
На сході
вже світало. |
називне |
Берег
моря. Світанок. |
В дієслівних односкладних реченнях головний
член виражається дієсловом і має ознаки присудка.
До цієї групи належать означено-особові,
неозначено-особові, узагальнено-особові та безособові речення.
В іменних односкладних реченнях головний член
виражається іменником і має ознаки підмета.
До іменних належать називні речення.
Означено-особові
речення – це речення, в яких головний член виражає дію, що виконується чи буде
виконуватися певною визначеною особою (чи особами). Головним членом у таких
реченнях виступає дієслово у формі 1-ої
чи 2-ої особи однини чи множини дійсного або наказового способу (Йду,
йду, і ніяк не дійду).
Неозначено-особові
речення – це речення, в яких головний член виражає дію, що стосується
невизначеного кола осіб: За що, не знаю, називають хатину в гаї тихім
раєм (Т.Шевченко).
Роль головного члена в таких реченнях
виконує дієслово у формі 3-ої особи
множини теперішнього і майбутнього часу або у формі множини минулого часу.
Узагальнено-особові
речення – це речення, в яких дійова особа мислиться узагальнено, тобто головний член виражає дію, яка стосується
однаковою мірою будь- якої особи (Вік живи- вік вчись).
Головним членом в узагальнено-особових
реченнях найчастіше виступає дієслово у формі 2-ої особи однини чи множини,
рідше- в інших особах.
Безособові речення- це речення, в яких
головний член виражає процес або стан; дійова особа при цьому взагалі не
передбачена.
Головний член у безособовому реченні може бути виражений:
- особовим дієсловом у значенні безособового (У
кожному будинку світилося);
- неозначеною формою дієслова (Бути чи не бути-
ось що займало Гамлета);
- безособовим дієсловом у формі 3-ої особи однини
теперішнього чи майбутнього часу або у формі середнього роду однини
минулого часу (Як багато хотілося йому сказати!);
- прислівниками або іншими частинами мови в ролі
прислівників (словами категорії стану- жаль, шкода): Як весело
жити на світі!
- дієслівними формами на -но, -то (Так
було складено ультиматум).
Називні речення- це речення, в яких
стверджується існування якихось предметів чи явищ (Вечір. Пасовисько.
Вогонь.).
Головний член у номінативних реченнях
виражений іменником у називному
відмінку однини чи множини.
А
тепер ознайомимось із матеріалом з теми через відеоінформацію.
1. Робота з теоретичним матеріалом підручника, с.142,параграф 20. Прочитайте інформацію про односкладне речення в підручнику .
Запишіть у зошит :
Восьме грудня
Дистанційна робота
Односкладне речення
Дослідження-моделювання.
Визначити головні члени речення.
Перебудувати двоскладні речення на односкладні.Запишіть у зошит.
Ти подивись на
вкриті білосніжним килимом поля.
Лікарські
рослини люди вживають у вигляді відварів, настоїв і трав’яних чаїв.
3. Закріплення
знань з теми: с.142-144 , виконуємо письмово вправи232,233,236.
4. Творча
робота.
Скласти 3-4 односкладних речення про свою
школу. Наприклад:
Дуже
люблю свою школу. Тут мене знають і поважають. Тут завжди мене підтримують
друзі. Мені тут добре навчатися.
Домашнє завдання. Опрацювати
теоретичний матеріал за конспектом.
Вибіркове письмо. З поданих речень випишіть тільки односкладні. Підкресліть головні члени речення.
Я не хочу нудно жити.
(Б. Грінченко) Наливайся земними силами! (В. Симоненко) Підіймаюсь на
зоряні схили і рукою торкаюся неба. (Л. Забашта) І хочеться всю землю
обійняти. (В. Симоненко) В мені любові наче більше стало. (Д. Павличко)
Ходім! Я напою тебе Дніпром. Я нагодую очі твої степом. (Л. Костенко) Зоря
любистком пахне над Дніпром. (Б. Олійник)
Спасибі за працю.Сподіваюсь, ви були старанними.