Добрий день,мої любі семикласники.Я рада нашій новій зустрічі,нехай і віртуальній.Сьогодні урок літератури з теми
«Олег Ольжич – поет національного героїзму. Проблема людської волі в поезії «Захочеш – і будеш…» Заклик іти за велінням свого серця, жити повнокровним життям у вірші «Господь багатий нас благословив»
Мета нашого уроку:
ознайомитись із матеріалами про життя та творчість Олега Ольжича, творами письменника;
усвідомити ідейно-художні особливості поезії;
розвивати навички виразного читання,
коментувати ліричний твір,
визначити тему, основну думку,
маєте усвідомити роль і значення гуманізму в розвитку людства й духовності кожної людини.
Дорогі учні, ви знаєте, що на уроках літератури ми знайомимось із творчістю надзвичайних людей. Ось і ця особистість поета є непересічною.
Подивіться відео про життя і творчість О.Ольича.
Уважно попрацюйте на уроці онлайн.
А
тепер працюємо зі статтею підручника с.224-225,
читаємо
і складаємо план до розповіді про Олега Ольжича у зошит.
Виразно читаємо поезію «Господь багатий нас благословив».
І вірити, і прагнуть – не вотще.
Безсмертне – і величне, і ясне-бо.
Ось лине хмара з літеплим дощем,
І розверзається врочисте небо.
Господь багатий нас благословив
Дарами, що нікому не одняти:
Любов і творчість; туга і порив,
Одвага і вогонь самопосвяти.
Солодких грон і променистих вин –
Доволі на столах Його веселих.
Іди ж сміливо і бери один,
Твойому серцю найхмельніший келих.
Словникова робота.
Вóтще — даремно.
Лíтеплий — теплий.
Розверзáється — розкривається.
Самопосвята — присвячення себе якійсь
справі, комусь.
Тема. Життя та боротьба
Ідея. Маючи
зазначені у вірші риси у своєму характері, українець, на думку Ольжича, зможе
врешті стати переможцем, обрати свій «найхмельніший келих». Для Ольжича — це
«келих» волі, національного визволення. Саме його вибрала Україна поміж
«солодких і променистих вин», під якими поет розуміє «солодкі» обіцянки тих,
хто хотів би бачити Україну на колінах.
Жанр
лірики: вірш
відноситься до громадянської (патріотичної) лірики
Художні
засоби
застарілі слова, старослов’янізми «літеплим,
самопосвята, вотще»
метафори «на
столах Його веселих» «Твойому серцю найхмельніший келих»
епітети «врочисте
небо», «Господь багатий», «солодких ґрон», «променистих вин»
повтори, що підкреслюють
тривалість дії, уповільнюють плин мови, надають їй урочистості «і вірити, і
прагнуть»
Виразно читаємо поезію "Захочеш і будеш"
Захочеш і будеш! В людині, затям,
Лежить невідгадана сила –
Зрослась небезпека з відважним життям,
Як з тілом смертельника крила.
…Вперед, Україно! В Тебе – тяжкі стопи,
Пожари хат димляться з-під них.
Ні Росії, ні Європі
Не зрозуміти синів Твоїх!
Словникова робота.
Затям
— зрозумій, запам’ятай.
Ниць
— униз.
Петáрда
— вибуховий пристрій застережної дії.
Сумлíння
— совість, внутрішній голос, суддя, який оцінює наші думки та вчинки. Воно може
підказати нам правильне рішення й застерегти від неправильного.
Робота над композицією вірша.
Поділити поезію на окремі частини. Дати їм назву. Про що йде мова у кожній із
частин? Записати у зошити.
І — Все в житті залежить від нас самих. ( Тільки доклавши власних зусиль, людина може побудувати щасливе майбутнє, бо часто вона не усвідомлює, наскільки багатим є її внутрішній світ, скільки фізичної сили приховує сила людського духу).
II —Справжнє, наповнене боротьбою життяне для слабких.( Це не означає — крокувати з високо піднятою головою, незважаючи ні на що, це значить приймати виважені рішення, аби не помилитися й виконати свій обовязок).
III — Сумління -вічне мірило вчинків. (Автор називає сумління «невблаганним», адже ми можемо переконати оточуючих, що примусило нас порушити моральні принципи життя, але ми ніколи не зможемо переконати в цьому сумління, не зможемо примусити його замовкнути).
IV — Хвилини вибору і сумнівів. (Слід пам'ятати, що наші дії не можуть керуватись вседозволеністю, ми не можемо діяти за принципом «Ціль виправдовує засоби». Автор у наказовій формі переконує, що майже все в житті залежить від нас самих Це не просто собі поезія. Ні! В ній істина, яка допомагає повірити в себе. А віра у себе - то дуже важлива річ
Отже, людина
має в собі невичерпні сили, про які вона навіть не здогадується. Безмежна її
любов до батьківщини, мужність, з якою вона захищає свій край, готовність до
самопожертви. Особливо це характерно для нашої багатостраждальної України, душі
народу якої часто не збагнути іншим.
Домашнє завдання
1. Вивчити напам’ять один
із віршів, записати відео того, як ви виразно читаєте напам’ять, надіслати
учительці.
2.Написати
мініатюру за даним початком(5-10речень):
«Найбільше в біографії Олега Ольжича мене вразило…» та
надіслати через вайбер.
Дякую. Ви молодці.