понеділок, 7 грудня 2020 р.

 

8 грудня 2020року

Урок української літератури

Тема уроку.

ВАСИЛЬ ГОЛОБОРОДЬКО. САМОБУТНЯ ПОСТАТЬ ПОЕТА В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ. „З ДИТИНСТВА: ДОЩ” („Я УПЛЕТЕНИЙ...”)

  Мета нашого уроку: ознайомитися  з основними фактами життя і творчості В. Голобородька, поезією „З дитинства: дощ” („Я уплетений...”), розкрити ідейний зміст твору та своєрідність поетичної форми (вільний вірш), пояснити роль художніх засобів, власне розуміння образного змісту; розвивати навички виразного читання віршів В. Голобородька, формувати вміння ідейно-художнього аналізу віршів; виховувати любов до навколишнього світу, бажання творити.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1. Слово вчителя

    Світ поезій В. Голобородька змушує нас звернутися до себе, своєї історії, вимагає бути уважними до того, що відбувається навколо, що чекає нас завтра. Хто ж він, поет В. Голобородько? Перебуваючи на злеті своєї поетичної творчості, він для нашої поезії необхідний як у своєму слові, так і в своїй любові.

Послухайте відеоурок.


     Записуємо дату, тему уроку.

2.  Про поета В. Голобородька. Робимо записи про поета у зошиті, малюємо лінію життя:

     Народився В. Голобородько 7 квітня 1945 року в селі Адріанополі на Луганщині. Середню школу закінчив 1963 року. Навчався на українському відділенні філологічного факультету Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка, звідки був відрахований через заяву про захист функціонування української мови в навчальному процесі. 1965 року став студентом Донецького педагогічного інституту, звідки на початку 1967 року був відрахований за наказом ректора з формулюванням: „за дії несумісні зі званням радянського студента”. Ці дії полягали в тому, що В. Голобородько поширював серед студентів роботу І. Дзюби „Інтернаціоналізм чи русифікація”.

1968-1970 роках перебував на військовій службі. Після того працював на шахті та в радгоспі. 2001 року здобув вищу освіту в Луганському державному педагогічному університеті ім. Тараса Шевченка.

Проживав у Адріанополі, а близько 2004 року перебрався до Луганська. Через бойові дії на сході України 2014 року став вимушеним переселенцем.

Друкувати поезії почав з 1964 року — і тоді ж привернув увагу читачів. Автор багатьох поетичних збірок, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, премій імені Василя Симоненка та Миколи Трублаїні, В. Голобородько — одна з найяскравіших постатей української літератури ХХ століття. У його поезії ожив прадавній світ української казки, пісні, обрядів, у ній використано елементи фольклору. Це ще й поет — філософ. Він спробує осмислити наше непросте життя в ХХ столітті, побачити в ньому себе і своїх сучасників, передати свої відчуття.

 

Читаючи вірші поета, можна помітити небуденність його художнього слова. Сам поет про творчість говорить: „...процес народження вірша схований для мене, я не знаю, чому зупиняюся душею саме на цих виразах...” Твори В. Голобородька привертають до себе увагу незвичайним баченням буденних речей, що постають як дивний, чарівний світ. Наприклад, дощ...

А хто з вас спробує відтворити звук, настрій дощу? Чи помічали ви, що характер цих звуків буває різним? Як у людей, так і у дощів настрій буває веселим і сумним. Один дощик завзято стукає у вікно, радісно співає і пританцьовує. Інший — мляво сіє водичкою, наче через решето. А от дощі-зливи спадають згори суцільним потоком, гул якого перекриває всі інші звуки і вражає своєю могутньою силою. Отже, у кожного дощу — своя музика, і в нас вона викликає особливі, по-своєму індивідуальні відчуття, асоціації.

3. Словникова робота, записуємо у зошит:

Асоціація — картина чи низка картин в уяві читача, що виникає поряд з іншою — змальованою чи названою.

Про дощ писали й пишуть багато. Композитори намагаються відтворити мелодію дощу за допомогою нот. Крапає дощ — і музика чудово відтворює ці ритмічні звуки.

Художники, беручи до рук пензлик і фарби, наповнюють полотно кольоровою гамою дощових краплинок.

Поети ж „переживають” дощ за допомогою словесних образів.

4. Поетична хвилинка. Прочитання поезії В. Голобородька (текст у підручнику)

„З дитинства: дощ” („Я уплетений...”) Прослухайте...



5. Ідейно-художній аналіз вірша

Умовно поезію можна поділити на три частини.

· До якого жанру лірики належить поезія?

· Яке природне явище описано у творі?

· Що ж символізує зелений колір?

· Як ліричний герой сприймає дощ?

· Назвіть реальні образи-предмети. Якими їх бачить ліричний герой під „зеленим волоссям дощу”?

· З чим для ліричного героя асоціюється у вірші череда корів?

· У яких рядках змальована сама „подія”, що лягла в основу вірша, „сюжет”?

· Чому, на вашу думку, дощове „волосся” вперше назване „холодним”?

· Кого має на увазі автор, говорячи про „усіх”?

· Прокоментуйте останні рядки вірша: „хто прийде додому у хату, наповнену теплом, як гніздо”.

- Ми прослухали поезію, давайте з‘ясуємо тему, ідею, основну думку запишемо в зошити.

 Тема: дитячі спогади ліричного героя про літній дощ .

 Ідея: утвердження любові до рідного краю, захоплення гармонією людини і природи.

 Основна думка: « батьківська хата тепла, як гніздо » ( знайдіть рядки у поезії).

Жанр: філософська поезія.

- Яка картина уявляється вам за словами:

Я уплетений весь до нитки

У зелене волосся дощу…

- Яким бачить  ліричний герой дощ у цій поезії?

- Які художні образи присутні в поезії? ( хата, ріка, дорога, дощ, дерево, зелене

волосся дощу).

6 Випишіть  художні засоби з тексту. ( І послухайте... Звучить музика Л. ван Бетховена « Музика дощу»).



Порівняння

Епітети

Метафора

Інверсія

Фразеологізм

7. Визначення віршованого розміру: „вільний вірш”. Словникова робота

Верлібр (фр. vers libre — „вільний вірш”), або вільний вірш, не має строфічної будови, рими, поетичного розміру, а ритм у ньому досягається лише наспіваною інтонацією.

8. „Поетична проба” Складіть сенкан про дощ.

       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати біографічні відомості про В. Голобородька,, скласти план розповіді (лінія життя)

Виразно читати поезію „З дитинства: дощ” („Я уплетений...”);

 Вивчити літературознавчі терміни (асоціація, вільний вірш).

Скласти письмово ідейно-художній аналіз  поезії.

 Спасибі за уважне ознайомлення з творчістю В.Голобородька.