17 грудня 2020року
Урок української
мови
Тема. НАЗИВНІ РЕЧЕННЯ
Мета нашого уроку:
• повторити відомості про односкладні речення;
ознайомити з особливостями односкладних речень з головним членом речення підметом; формувати
вміння відрізняти їх у тексті від інших речень та вдало користуватися їх
виражальними можливостями в усному та писемному мовленн
• розвивати вміння
доречно використовувати називні речення в побудові усних і писемних
висловлювань; розвивати комунікативну та самоосвітню компетентності, уяву,
мислення;
Перебіг уроку
I. Організуємось. Записуємо дату і тему уроку.
ІІ. Усвідомлюємо навчальний матеріал.
Називними є речення, у яких головний член стверджує існування предметів чи явищ.
Головний член у таких реченнях здебільшого виражений іменником у називному відмінку однини чи множини,
зрідка займенником або прикметником. Називні речення не бувають питальними чи спонукальними. Вони можуть бути частиною складного речення.
Приклад:
Печалі бронзове лиття (Л. Костенко). Таке безладдя! (М.
Коцюбинський).
Літо, яке ми запам'ятаємо назавжди.
До групи головного члена в називному реченні може входити означення (узгоджене чи неузгоджене, поширене чи непоширене). Інколи вживаються частки ось, он, осьде, онде, отде, що за, ось так тощо.
Ось — День плодів (Є.
Маланюк). Ось мій Поріг (Б. Олійник).
Хвилююча мить зустрічі (О. Гончар).
Зверни увагу!
Якщо в реченні є обставина чи додаток, то це речення не називне, а двоскладне з пропущеним присудком. Адже обставина й додаток входять до групи присудка, якого у називних реченнях нема й бути не може.
За вікном жоржини й чорнобривці.
До обставини місця «за вікном» можна поставити запитання від пропущеного присудка «цвітуть» (ростуть, пахнуть тощо). Отже, це речення двоскладне неповне з пропущеним присудком.
Називні речення завжди є повними: Світлая, дивная ніч (Г.
Чупринка).
Називні речення найбільш поширені в художньому стилі, зокрема в описах природи, дії, обстановки тощо. Вони
допомагають авторові утворити цілу низку образів.
Спориш. Нагідки. Стиглі свічі лип.
І кручений панич дереться вгору (М. Боровко).
Називні речення також
вживають у публіцистичному й розмовному стилях мовлення. Їх часто використовують як заголовки.
Зверни увагу!
Слід розрізняти називне речення та двоскладне.
Запашні троянди — односкладне називне.
Троянди запашні — двоскладне зі складеним іменним
присудком.
У таких реченнях звертай увагу на порядок слів. Прикметник або дієприкметник стоїть перед головним членом у
формі підмета — це означення: Густий ліс. Прополота грядка.
Прикметник або дієприкметник стоїть після підмета — це присудок: Ліс густий. Грядка прополота.
ІІІ. Засвоюємо знання в процесі
практичних завдань
► Прочитати речення .
Визначити односкладні речення, у яких головний член-підмет- стверджує наявність предметів чи явищ.
► Указати односкладні
речення з головним членом-присудком, визначити їхній тип.
► Назвати двоскладні
неповні речення.
1. Село. Хати. Так тихо-тихо. По вікна стіни замело. Хмарно... Сумно-Чорні
луки. Чорне поле. Чорний гай. 2. Село. Обійстя. Мальва край воріт. 3. Нудьга і
сум. Не мучишся, не плачеш, а день за днем, нудьгуючи, живеш (Б. Грінченко). 4.
Ріка. Палатка. Озеро. Курінь (Л. Костенко). 5. Степ. Кам’яна баба. А їй на чоло
— орел (М. Доленко).
Лінгвістичне дослідження
► Доведіть, що речення
лівої колонки є односкладними називними, а правої — двоскладними.
Полуденна спека. |
Спека полуденна. |
Широкий Дніпро. |
Дніпро широкий. |
Прекрасні дні. |
Дні прекрасні. |
На визначення типу
синтаксичної конструкції — двоскладне речення чи односкладне називне — впливає
порядок слів. Так, прикметник, що стоїть перед означуваним іменником, виконує
синтаксичну функцію узгодженого означення, а прикметник, що стоїть після іменника,
виконує роль іменної частини складеного присудка. Відповідно речення Темна ніч
— поширене односкладне називне (ніч — головний член односкладного називного
речення, а темна — узгоджене означення), а речення Ніч темна — двоскладне
непоширене (ніч — підмет, а темна — іменна частина складеного присудка).
IV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ
ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
► Переписати, вставляючи
пропущені букви. Підкреслити в реченнях граматичні основи. Указати називні
речення.
1. Пр..красний Рим! Сім пагорбів крутих. Фонтани. Парки. Вулиці. Алеї.
В..личні древні храми (Л. Дмитерко). 2. Асфальт. Фонтани. Сиві д..рева. І сині
квіти. І г..рячий день (М. Доленко). 3. В..сокий, рівний степ... 4. З..лений
ряд могил і мрійна дел..чінь... (М. Зеров). 5. Пісок. Сліди. І порожнеча. І
вітру злого ворожнеча (О. Гижа.)
Вправа:
► Виписати називні речення. Визначити головний член речення.
1. Кудлатий мох. Рожеві сосни. Болото. Бір. (М. Доленго). 2. Гомін. Гуки.
Переграї. Вітровіння. 3. Барви. Тіні. Млосно. Росно. Десь зозулі роззозулились
на соснах (Г. Коваль). 3. Бетховен. Добрий маг. 4. Пречистий тлум чекань.
Поразка. Усмішка. Поразка. Метал надій. Тонкоголосить одвертий біль. Але рятує
душу — згук (В. Стус). 5. Мій особистий невеличкий світ. Невже насправді він
такий маленький? Ясне цвітіння яблуневих віт. Турбота батька. Піклування неньки
(Л. Дмитерко). 6. Мати. Каріатида з божої глини. Батько. Старий Атлант. Мати
тримає на собі хату, батько тримає на собі світ (Л. Костенко). 7. Сіре місто.
Праця. Будень. День (Н. Забіла). 8. Пітони. Тритони. 9. Синій вітер, посадка,
село. (В. Сосюра)
► Зробити синтаксичний
розбір односкладного речення:
Візники. Пішоходи. Майдан.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
♦ Що здалося складним?
♦ Попрацюйте з подібними вправами з підручника,с.161Вправа
273,274.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Вправа 277.
Дякую за працю,
за наполегливість і самостійність мислення.
Це дуже важливі риси характеру, їх варто наполегливо
удосконалювати.