понеділок, 4 травня 2020 р.

Українська література 7 клас


         4 травня 2020року
         Доброго  ранку, любі семикласники.
         У нас  урок  української  літератури. 
Тема уроку. Андрій Малишко. «Стежина»
Мета нашого уроку:  поглибити ваші  знання  про поетичну та пісенну творчість А.Малишка,  вдосконалити  вміння аналізувати поезії; навчатись вдумливо і виразно читати вірші; розвивати увагу, культуру зв’язного мовлення; виховувати повагу до рідного дому, батьків, національних традицій.



Слово вчителя
А.Малишко співпрацював з багатьма композиторами – це Левко Ревуцький, Олександр Білаш, Андрій Штогаренко,  але особливо плідно, починаючи з 1949 року, - з композитором  Платоном Майбородою (понад 30 пісень). Сьогодні на музику покладено понад сто віршів поета. [2]
За вісім днів до смерті, 8 лютого 1970 року, Андрій Малишко створив останній із віршів «Чому, сказати, й сам не знаю…». Ним автор прощався з Україною і всім для нього найдорожчим. А музику до цього твору теж написав П.Майборода.
Робота з підручником, с.264,  прочитайте поезію.

 Декламування  поезії


 Повідомлення  про історію написання твору
Поезія А.Малишка «Чому, сказати, й сам не знаю…» живе в народі також як пісня під назвою «Стежина». Усі сходяться на тому, що це – перлина української літератури, шедевр поета-патріота. Догорало чисте багаття  його життя, фізичні сили покидали Малишка, а розум, поетична пристрасть палахкотіли вогнем слова.
Цікава історія пісні «Стежина», музику до якої було створено через кілька років після смерті А.Малишка
…Початок 1970 року. Проханням важкохворого поета було принести до лікарні цвіт яблуні. За вісім днів до смерті поет залишив уявну лікарняну палату і полинув до сільської хати, став босоніж на стежину і вийняв зі свого серця слова: «Чому, сказати, й сам  не знаю…».  Саме цей твір став його лебединою піснею.
Цікаво, що сам поет подарував цей твір своєму другові Майбороді, а той написав до нього чудову мелодію і дав назву новій пісні «Стежина».
Прослуховування пісні з відео.


Давайте пригадаємо:

Композитор –  автор музичних творів, людина, яка створює музику.
Мелодія – найважливіший елемент пісенності.  Модуляція висоти тону при вимові фрази, яка здійснюється різним ступенем натягання голосових              зв'язок.
Пісня – найдавніший і найпопулярніший музичний жанр, у якому поєднується музика і поезія.
 Декламатор –  той,  хто декламує  напам’ять прозові чи віршовані твори,                          дотримуючись вимог виразного читання..
Ритм –   рівномірне чергування наголошених і ненаголошених, довгих і                коротких складів у реченні у віршовій строфі . Ритм є одним з елементів інтонації.
Строфа –  поєднані віршові рядки, зв’язані між собою римами та інтонацією, що повторюються.

      Ідейно-художній аналіз твору. Бесіда. Усно дайте відповіді на питання.
- Яка тема твору?
- Як ви надаєте, що прагнув донести до читачів автор своєю поезією? У чому головна думка?
- Що відчуває автор, згадуючи стежину свого життя?
- Який настрій охопив вас під час читання твору?
- У якому настрої перебуває ліричний герой?
Домашня робота:
            1. Вивчити напамять вірш «Стежина», можна заспівати;
записати  відео   і надіслати учительці;
    2.Дати відповіді на літературний диктант, записати в зошит, надіслати       вчительці:
1.Назва села, де народився поет.
2.Якою дитиною був Андрій в сім’ї?
3.Хто з відомих письменників опікувався Андрієм Малишком?
4.Скільки збірок видав за своє життя?
5Яким номіналом було випущено монету в 2003 році, присвячену поетові?
6.Був лауреатом Шевченківської премії за збірку…
7.Скільки пісень написав А.Малишко?
8.Коли було написано вірш «Стежина»?
9.Скількома мовами перекладено «Пісня про рушник» ?
10.В якій збірці розміщена «Пісня про рушник»?
11.Який вірш А.Малишка став його лебединою піснею?
12.Місце поховання поета.
      Бажаю успіхів!
       Дякую моїм вдумливим та відповідальним школярам, які уважно працюють над кожним уроком. Ви вдосконалюєте себе, з кожним уроком довідуючись щось нове і цікаве про нашу літературу, культуру, історію. Похвально.