5 травня 2020року.
Доброго ранку, шановні
семикласники. Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення з теми
Метою нашого уроку є закріпити знання про будову тексту-роздуму, ознайомитися із особливостями
побудови твору-роздуму , формувати
вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, висловлювати власні думки,
зокрема на тему дистанційного навчання, розвивати
культуру усного мовлення; сприяти збагаченню вашого словникового запасу.
Головне завдання
уроку: навчитися писати твір-роздум та написати контрольний домашній
твір-роздум.
Повторимо необхідні
терміни та поняття:
-
Зв’язний текст, що передає повідомлення автора про якусь
подію (розповідь)
-
Зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний (як
доказ чи пояснення чогось) ряд думок, міркувань, висновків на певну тему
(роздум)
-
Частина тексту, що містить думку, яку треба довести чи
пояснити (теза)
-
Заключна частина, що виступає як результат розвитку подій
(розв’язка)
-
Записати одним словом «опис зовнішності людини »(портрет)
-
Опис зовнішнього вигляду приміщення (екстер’єр)
-
Опис внутрішнього
вигляду приміщення (інтер’єр)
-
Опис природи (пейзаж)
-
Частина, в якій
доводиться якась думка (аргументи)
Текст, його особливості
Слід розрізняти поняття «мова» і «мовлення».
Мова — це система фонетичних,
лексичних, граматичних одиниць, що використовуються для вираження життєвих
реалій у мовленні.
Мовлення — це практичне застосування
потенційних можливостей мови як системи знаків у процесі мовленнєвої
діяльності, яка може втілюватись у писемній та усній формах.
Мова — це невичерпний та універсальний засіб
спілкування. Мовлення — це практична реалізація ряду життєвих знань і досвіду
людей від давнини до сучасності. Комунікативну мету, як правило, не вдається
реалізувати в окремому реченні навіть дуже складної будови. Тому головною
одиницею мовлення визнано зв'язне висловлювання — текст.
Текст — це змістова,
структурно-граматична єдність речень, груп речень, параграфів, розділів та
інших мовленнєвих одиниць, у яких ширше і повніше, ніж у реченні, розгортаються
і конкретизуються думки, воля, почуття.
Текст — це єдність речень, розташованих у певній
послідовності й пов'язаних між собою за змістом, інтонацією, стилем,
спрямованістю за допомогою різних мовних можливостей. У мовленні — це
висловлювання, що складається із сукупності речень, тим самим утворюючи
змістову й структурну цілісність.
Ознаки тексту:
— більше одного речення;
— наявність у сукупності речень спільної теми й
головної думки;
— послідовність викладу інформації та завершеність;
— наявність граматичного й змістового зв'язку між одиницями тексту (реченнями).
Текст найчастіше має заголовок. Мінімальною одиницею
тексту є речення.
Першою ознакою тексту є тема — про що
йдеться в тексті — яка охоплює всі його частини.
Необхідною ознакою тексту є його основна думка —
з якою метою створюється текст.
Характеристикою тексту є також змістовий
зв'язок між реченнями та їх послідовність у викладі змісту Наприклад. Перед нами не текст, а набір окремих
речень, але, коли ми розташуємо їх у послідовності 3-1 — 5-2 — 4-6, вони
стануть текстом.
1. Їх батьківщина — Китай, але культивувати їх почали у своїх садах ще
стародавні греки. 2. Ескулап позаздрив своєму учневі й вирішив його отруїти. 3.
Пишно квітнуть, милують око наприкінці травня розкішні півонії. 4. Але боги не
допустили цього, перетворивши Пеона на найкращу квітку. 5. Одна з легенд
розповідає, що названа квітка на честь грецького лікаря Пеона, котрий уславився
добрим серцем, умінням зцілювати хворих. 6. З тої пори квіти півонії
зачаровують багатою, насиченою гамою кольорів, дарують тонкий ніжний аромат, до
того ж мають лікувальні властивості (За С. Приходьком).
Повторення про стилі мовлення
Слово вчителя
Різні висловлювання,
навіть бездоганні у мовному плані, можуть істотно відрізнятися один від одного
загальним колоритом і тоном викладу. Зумовлене це не тільки змістом
висловлювань, але й комунікативною настановою автора, тим, з якою метою
створено текст, яку функцію він покликаний виконати. Залежно від призначення
тексту - спілкування, повідомлення чи впливу на адресата - добираються й мовні
засоби, здатні забезпечити досягнення мети. Так виникають різновиди висловлювань, які обслуговують різні сторони суспільного
життя. Їх називають стилями, а науку, що
їх вивчає, - стилістикою.
Стиль мовний — це різновид літературної мови, який
використовується в певному суспільному аспекті життя людей. Це і побутове
спілкування, і офіційно-ділові відносини, і законотворча діяльність, і наукові
праці, і публіцистична праця, і художня творчість тощо. У кожній з цих сфер
життя суспільства використовується певний різновид літературної мови, або ж
стиль літературної мови.
Кожен стиль відрізняється від інших характерними для
нього мовними засобами.
Для публіцистичного стилю,
що покликаний формувати громадську думку, впливати на слухача або читача в соціально-політичному
плані, найхарактернішим є вживання суспільно-політичної лексики.
Для наукового стилю,
мета якого - виклад наукової інформації, найхарактернішими ознаками є вживання термінів, логічність, аргументованість викладу.
Для офіційно-ділового стилю
характерна точність, повна відсутність емоційно забарвлених засобів,
особлива стандартність оформлення та
розміщення частин тексту.
У розмовно-побутовому стилі
вживаються мовні засоби з емоційним забарвленням,
допускаються просторічна лексика, жаргонізми.
Відмінність художнього стилю
полягає передусім в образності, емоційності мовлення,
розрахованій на естетичний вплив на адресата.
Із цією метою можуть вживатися засоби, властиві будь-якому стилю. Вибір мовних
засобів залежить і від індивідуальних уподобань письменника.
Опрацюйте та повторіть теоретичний матеріал за
поданою опорою - таблицею.
Назва стилю
|
Сфера застосування
|
Мета спілкування
|
Основні види
висловлювань
|
Розмовний
|
Побут, сімейні, дружні стосунки
|
Обмін інформацією, думками, встановлення
стосунків
|
Діалоги, записки, особисті листи
|
Науковий
|
Наука, техніка, освіта
|
Виклад наукової інформації, пояснення явищ
|
Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники
|
Офіційно-діловий
|
Офіційні стосунки
|
Регулювання стосунків між людьми, підприємствами,
установами
|
Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери
|
Публіцистичний
|
Суспільне життя
|
Формування ставлення людей до суспільно важливих
справ
|
Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури
|
Художній
|
Мистецтво слова (фольклор, художня література)
|
Естетичний вплив через образне відтворення
дійсності
|
Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки,
легенди тощо
|
Церковний
|
Церква, релігія
|
Регулювання стосунків між людьми та церквою
|
Молитви, проповіді тощо
|
Наступний етап нашого уроку: уважне усвідомлення матеріалу відеоуроку.
Домашня робота : домашній контрольний твір-роздум на тему "Переваги та недоліки дистанційного навчання"
Твір записати у зошит, сфотографувати, надіслати вчительці на вайбер. Перевірте, щоб вашу роботу було добре видно, почерк має бути розбірливий.
Дякую за урок.