вівторок, 5 травня 2020 р.

Українська мова 7 клас


      5 травня 2020року.
      Доброго ранку, шановні семикласники. Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного  мовлення  з теми
       Метою нашого уроку є закріпити знання про будову тексту-роздуму, ознайомитися із особливостями побудови твору-роздуму ,  формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, висловлювати власні думки, зокрема на тему дистанційного  навчання, розвивати культуру усного мовлення; сприяти збагаченню вашого словникового запасу.
        Головне завдання уроку: навчитися писати твір-роздум та написати контрольний домашній твір-роздум.
Повторимо необхідні терміни та поняття:
    
-         Зв’язний текст, що передає повідомлення автора про якусь подію (розповідь)
-         Зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний (як доказ чи пояснення чогось) ряд думок, міркувань, висновків на певну тему (роздум)
-         Частина тексту, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (теза)
-         Заключна частина, що виступає як результат розвитку подій (розвязка)
-         Записати одним словом «опис зовнішності людини »(портрет)
-         Опис зовнішнього вигляду приміщення (екстерєр)
-         Опис внутрішнього вигляду приміщення (інтерєр)
-         Опис природи (пейзаж)
-         Частина, в якій доводиться якась думка (аргументи)

  Текст, його особливості

Слід розрізняти поняття «мова» і «мовлення».
Мова — це система фонетичних, лексичних, граматичних одиниць, що використовуються для вираження життєвих реалій у мовленні.
Мовлення — це практичне застосування потенційних можливостей мови як системи знаків у процесі мовленнєвої діяльності, яка може втілюватись у писемній та усній формах.
Мова — це невичерпний та універсальний засіб спілкування. Мовлення — це практична реалізація ряду життєвих знань і досвіду людей від давнини до сучасності. Комунікативну мету, як правило, не вдається реалізувати в окремому реченні навіть дуже складної будови. Тому головною одиницею мовлення визнано зв'язне висловлювання — текст.
Текст — це змістова, структурно-граматична єдність речень, груп речень, параграфів, розділів та інших мовленнєвих одиниць, у яких ширше і повніше, ніж у реченні, розгортаються і конкретизуються думки, воля, почуття.
Текст — це єдність речень, розташованих у певній послідовності й пов'язаних між собою за змістом, інтонацією, стилем, спрямованістю за допомогою різних мовних можливостей. У мовленні — це висловлювання, що складається із сукупності речень, тим самим утворюючи змістову й структурну цілісність.
 Ознаки тексту:
— більше одного речення;
— наявність у сукупності речень спільної теми й головної думки;
— послідовність викладу інформації та завершеність;
— наявність граматичного й змістового  зв'язку між одиницями тексту (реченнями).
Текст найчастіше має заголовок. Мінімальною одиницею тексту є речення.
Першою ознакою тексту є тема — про що йдеться в тексті — яка охоплює всі його частини.
Необхідною ознакою тексту є його основна думка — з якою метою створюється текст.
Характеристикою тексту є також змістовий зв'язок між реченнями та їх послідовність у викладі змісту Наприклад. Перед нами не текст, а набір окремих речень, але, коли ми розташуємо їх у послідовності 3-1 — 5-2 — 4-6, вони стануть текстом.

1. Їх батьківщина — Китай, але культивувати їх почали у своїх садах ще стародавні греки. 2. Ескулап позаздрив своєму учневі й вирішив його отруїти. 3. Пишно квітнуть, милують око наприкінці травня розкішні півонії. 4. Але боги не допустили цього, перетворивши Пеона на найкращу квітку. 5. Одна з легенд розповідає, що названа квітка на честь грецького лікаря Пеона, котрий уславився добрим серцем, умінням зцілювати хворих. 6. З тої пори квіти півонії зачаровують багатою, насиченою гамою кольорів, дарують тонкий ніжний аромат, до того ж мають лікувальні властивості (За С. Приходьком).

Повторення про стилі мовлення
Слово вчителя
            Різні висловлювання, навіть бездоганні у мовному плані, можуть істотно відрізнятися один від одного загальним колоритом і тоном викладу. Зумовлене це не тільки змістом висловлювань, але й комунікативною настановою автора, тим, з якою метою створено текст, яку функцію він покликаний виконати. Залежно від призначення тексту - спілкування, повідомлення чи впливу на адресата - добираються й мовні засоби, здатні забезпечити досягнення мети. Так виникають різновиди висловлювань, які обслуговують різні сторони суспільного життя. Їх називають стилями, а науку, що їх вивчає, - стилістикою.
    Стиль мовний — це різновид літературної мови, який використовується в певному суспільному аспекті життя людей. Це і побутове спілкування, і офіційно-ділові відносини, і законотворча діяльність, і наукові праці, і публіцистична праця, і художня творчість тощо. У кожній з цих сфер життя суспільства використовується певний різновид літературної мови, або ж стиль літературної мови.


Кожен стиль відрізняється від інших характерними для нього мовними засобами.
           Для публіцистичного стилю, що покликаний формувати громадську думку, впливати на слухача або читача в соціально-політичному плані, найхарактернішим є вживання суспільно-політичної лексики.
Для наукового стилю, мета якого - виклад наукової інформації, найхарактернішими ознаками є вживання термінів, логічність, аргументованість викладу.
Для офіційно-ділового стилю характерна точність, повна відсутність емоційно забарвлених засобів, особлива  стандартність оформлення та розміщення частин тексту.
У розмовно-побутовому стилі вживаються мовні засоби з емоційним забарвленням, допускаються просторічна лексика, жаргонізми.
Відмінність художнього стилю полягає передусім в образності, емоційності мовлення, розрахованій на естетичний вплив на адресата. Із цією метою можуть вживатися засоби, властиві будь-якому стилю. Вибір мовних засобів залежить і від індивідуальних уподобань письменника.
 Опрацюйте  та повторіть теоретичний матеріал за
поданою  опорою - таблицею.
Назва стилю
Сфера застосування
Мета спілкування
Основні види висловлювань
Розмовний
Побут, сімейні, дружні стосунки
Обмін інформацією, думками, встановлення стосунків
Діалоги, записки, особисті листи
Науковий

Наука, техніка, освіта
Виклад наукової інформації, пояснення явищ
Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники
Офіційно-діловий

Офіційні стосунки
Регулювання стосунків між людьми, підприємствами, установами
Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери
Публіцистичний

Суспільне життя
Формування ставлення людей до суспільно важливих справ
Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури
Художній

Мистецтво слова (фольклор, художня література)
Естетичний вплив через образне відтворення дійсності
Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки, легенди тощо
Церковний
Церква, релігія
Регулювання стосунків між людьми та церквою
Молитви, проповіді тощо

   Наступний етап нашого уроку:  уважне  усвідомлення матеріалу відеоуроку.






Домашня робота : домашній контрольний твір-роздум на тему  "Переваги та недоліки дистанційного навчання"
Твір записати у зошит, сфотографувати, надіслати вчительці на вайбер. Перевірте, щоб вашу роботу було добре видно, почерк має бути розбірливий.

Дякую за урок.