понеділок, 11 травня 2020 р.

Українська мова, 7клас

12травня 2020року
Доброго ранку, любі семикласники.
Сьогодні урок української мови.


Ми розпочинаємо вивчати частину мови «Прийменник»
Ви повинні знати:
·        граматичні ознаки прийменника,
·        вивчені орфографічні правила.

Ви повинні вміти:
·        знаходити  прийменники в реченні;
·        відрізняти їх від сполучників і часток;
·        правильно поєднувати з іменниками; 
·        застосовувати правила правопису прийменників;
·        знаходити і виправляти помилки в їх правописі;
·        аналізувати тексти щодо правильності вживання прийменників з відмінковими формами іменників;
·    складати речення з різноманітними прийменниково-іменниковими конструкціями;
·  редагувати тексти щодо правильності вживання прийменникових засобів милозвучності.

Тема нашого уроку. Прийменник як службова частина мови.  Прийменник як засіб зв,язку слів у словосполученні.
Мета уроку: поглибити знання  про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості  прийменника   як  частини мови;
формувати   уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; виховувати  мовленнєву культуру,  поважне ставлення  до  свого здоров,я.
   
 1.Давайте пригадаємо
  Вправа
  «Незакінчене речення».
1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові  є... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що...
5. У реченні службові частини мови
служать для...
6. 
Я знаю, що прийменник це частина мови, яка...
  2. Проведемо лінгвістичне дослідження.
Прочитати текст. Знайдіть   прийменники разом із  словами, до яких вони належать.  Визначте, яка це частина мови.
         У кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони допомагають  стати менш залежними від примх  погоди, захищають від застуди та грипу. Процедури  оздоровлення  за  допомогою повітря, сонця і води називають  загартовуванням. До процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.
ü При  яких  самостійних  частинах мови стоять  прийменники?
     3. Робота з  теоретичним  матеріалом  підручника, розгорніть підручник с.209.
   
 4. Слово учителя:
     Прийменники  разом  із  відмінковими  формами  іменників, числівників,    
     займенників можуть  виражати  різні  відношення:

ВІДНОШЕННЯ
ПРИЙМЕННИК
ПРИКЛАДИ
Місце або напрямок дії (просторові)
до, від, у, біля, за, по, посеред, край, поміж, довкола, поза
йшов до лікарні, біля неї, від села до міста,  край озера, за горою

Час дії (часові)
від, до, на, з, о, після, через, упродовж
упродовж двох годин,    о сьомій, після уроку

Мети
за, на, для, задля, заради, в ім,я
заради матері, в імя Батьківщини, на роботу

Причини
з, від (од), завдяки,
 у зв,язку, з нагоди, через, зважаючи на
відсутній через хворобу,  у  зв,язку з переводом,           з нагоди Дня учителя

Допустові
незважаючи на, всупереч
незважаючи на дощ, всепереч негараздам

Умови
за умови, у випадку, при, без
за умови виконання,        у випадку програшу

Об,єктні
про, за, зі(із)
про неї, із ії  сестрою,
 за красивого юнака

Означальні
без, з, в(у)
чашка з щербиною, кіт без хвоста, тоне у воді

 5. Практичне  завдання:
  1) Навести власні приклади різних відношень, які виражають  прийменники разом із відмінковими формами.
  2) З двома-трьома словосполученнями усно скласти речення.

  
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА №1
(Валеопауза для тренування зору)

1. Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.
2. Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
3. Дивитися далеко  вперед  2-3 сек.
4. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,
 повернутивправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.
6.   Робота за  таблицею.
      1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати  правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.
   2)Складіть таку таблицю у свій зошит: випишіть приклади  вживання прийменників із відмінками з таблиці, або складіть  самостійно і введіть їх у речення
      3) Зробіть висновок  про вживання прийменників із  відмінками.
ВІДМІНКИ
ПРИЙМЕННИКИ
ПРИКЛАДИ

Родовий

Без, біля, від, для, до, з-за,
 з-під, проти, за, між, в (у), з коло
Без даху, біля дверей, від сестри, до батьків, з-під землі

Давальний
Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір, назустріч
Завдяки їй, вслід йому, наперекір погоді,     назустріч сонцю
Знахідний
Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по
Під ранок, перед себе, об стіл,  з відро
Орудний
Над, під, перед, поза, з, за, між
Під кущем, перед хатою,            з учнями
Місцевий
На, по, в (у)
По дорозі, у мисці, в озері,        на волі

       Висновок:  Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох  відмінків.  Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.     
А тепер уважно прослухайте відеоурок:



Домашня робота:
Вправа 459. Надішліть учительці сьогодні до 18 00.

Дякую.