12травня 2020року
Доброго ранку, любі семикласники.
Сьогодні урок української мови.
Ми розпочинаємо вивчати частину мови «Прийменник»
Ви повинні знати:
·
граматичні
ознаки прийменника,
·
вивчені орфографічні правила.
Ви повинні вміти:
·
знаходити прийменники в реченні;
·
відрізняти їх від сполучників і часток;
·
правильно поєднувати
з іменниками;
·
застосовувати
правила правопису прийменників;
·
знаходити і виправляти
помилки в їх правописі;
·
аналізувати тексти щодо правильності вживання прийменників з
відмінковими формами іменників;
· складати речення з різноманітними прийменниково-іменниковими
конструкціями;
· редагувати тексти щодо правильності вживання прийменникових засобів
милозвучності.
Тема
нашого уроку. Прийменник як службова
частина мови. Прийменник як засіб зв,язку слів у словосполученні.
Мета
уроку: поглибити знання про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення
про особливості прийменника як
частини мови;
формувати уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; виховувати мовленнєву культуру, поважне
ставлення до свого здоров,я.
1.Давайте
пригадаємо
Вправа «Незакінчене речення».
1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові є... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що...
5. У реченні службові частини мови служать для...
6. Я знаю, що прийменник − це частина мови, яка...
Вправа «Незакінчене речення».
1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові є... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що...
5. У реченні службові частини мови служать для...
6. Я знаю, що прийменник − це частина мови, яка...
2. Проведемо лінгвістичне дослідження.
Прочитати
текст. Знайдіть прийменники разом
із словами, до яких вони належать. Визначте, яка це частина мови.
У
кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони
допомагають стати менш залежними від
примх погоди, захищають від
застуди та грипу. Процедури
оздоровлення за допомогою повітря, сонця і води
називають загартовуванням. До
процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та
обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.
ü При яких самостійних
частинах мови стоять
прийменники?
3. Робота з теоретичним матеріалом
підручника, розгорніть підручник с.209.
4. Слово учителя:
Прийменники разом
із відмінковими формами
іменників, числівників,
займенників можуть виражати
різні відношення:
ВІДНОШЕННЯ
|
ПРИЙМЕННИК
|
ПРИКЛАДИ
|
Місце або напрямок дії (просторові)
|
до, від, у, біля,
за, по, посеред, край, поміж, довкола, поза
|
йшов до лікарні,
біля неї, від села до міста, край
озера, за горою
|
Час дії (часові)
|
від, до, на, з,
о, після, через, упродовж
|
упродовж двох
годин, о сьомій, після уроку
|
Мети
|
за, на, для,
задля, заради, в ім,я
|
заради матері, в
ім’я
Батьківщини, на роботу
|
Причини
|
з, від (од),
завдяки,
у зв,язку, з нагоди, через, зважаючи на
|
відсутній через
хворобу, у зв,язку з переводом, з нагоди Дня учителя
|
Допустові
|
незважаючи на,
всупереч
|
незважаючи на
дощ, всепереч негараздам
|
Умови
|
за умови, у
випадку, при, без
|
за умови
виконання, у випадку програшу
|
Об,єктні
|
про, за, зі(із)
|
про неї, із
ії сестрою,
за красивого юнака
|
Означальні
|
без, з, в(у)
|
чашка з щербиною,
кіт без хвоста, тоне у воді
|
5.
Практичне завдання:
1) Навести власні приклади різних відношень,
які виражають прийменники разом із
відмінковими формами.
2) З двома-трьома словосполученнями усно
скласти речення.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА №1
(Валеопауза для тренування зору)
1. Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити
і повторити ще 6-8 разів.
2. Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
3. Дивитися далеко вперед
2-3 сек.
4. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх,
опустити вниз,
повернутивправо,
вліво. Повторити це 3-4 рази.
6. Робота за
таблицею.
1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники
й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками,
числівниками, займенниками.
2)Складіть таку таблицю у свій зошит: випишіть
приклади вживання прийменників із відмінками
з таблиці, або складіть самостійно і
введіть їх у речення
3) Зробіть висновок про вживання прийменників із відмінками.
ВІДМІНКИ
|
ПРИЙМЕННИКИ
|
ПРИКЛАДИ
|
Родовий
|
Без, біля, від,
для, до, з-за,
з-під,
проти, за, між, в (у), з коло
|
Без даху, біля
дверей, від сестри, до батьків, з-під
землі
|
Давальний
|
Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір,
назустріч
|
Завдяки
їй, вслід йому, наперекір погоді, назустріч сонцю
|
Знахідний
|
Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по
|
Під ранок, перед себе, об стіл, з
відро
|
Орудний
|
Над, під, перед, поза, з, за, між
|
Під кущем, перед хатою, з учнями
|
Місцевий
|
На, по, в (у)
|
По дорозі, у мисці, в озері, на
волі
|
Висновок: Прийменник може
вживатися з формою одного, двох та трьох
відмінків. Прийменники не
вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.
А тепер уважно прослухайте відеоурок:
Домашня робота:
Вправа 459. Надішліть учительці сьогодні до 18 00.
Дякую.