15грудня 2020року
Урок української мови
Тема. Односкладні прості речення з головним членом у формі
присудка. Безособові односкладні речення
Мета нашого уроку: поглибити знання про односкладні дієслівні
речення; сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому
головного члена; трансформувати й конструювати безособові речення, у яких
головний член має різні способи морфологічного вираження.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Записати дату і тему уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.
Бліцопитування. Дайте усно відповіді на питання:
–
Який
розділ науки про мову ми вивчаємо? (синтаксис
і пунктуація)
–
Що
таке речення? (Речення – синтаксична
одиниця, що виражає закінчену думку)
–
Які
речення називають двоскладними? (Речення,
у яких граматична основа виражена
підметом і присудком)
–
Які речення називають односкладними? (Речення, у яких граматична основа
виражена або підметом, або присудком,
другий головний член речення для розуміння змісту речення не потрібний)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми будемо опрацьовувати
навчальний матеріал з теми “Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка
(безособові)”, тобто удосконалюватимемо вміння знаходити
в реченні та давати характеристику односкладним реченням з головним
членом у формі присудка.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового
матеріалу
Безособовими називаються
речення з присудком, при якому немає й не може бути підмета. Найчастіше вони
виражають стан людини чи природи і вживаються в розмовному та художньому
стилях.
Наприклад: Пахло яблуками.
Способи вираження
головного члена в безособових реченнях:
1. Безособове слово: Мені не спиться.
2. Особове дієслово у
безособовому значенні: У лісі пахне грибами.
3. Прислівник: Йому страшно.
4. Дієслівна форма на -но, -то: На лузі траву скошено.
5. Інфінітив або інфінітив у поєднанні з
прислівником чи присудковими словами треба, можна, слід, час, жаль: Можна побачити все.
6. Слова нема, не було, не буде , при яких є додатки в родовому відмінку: У мене немає часу.
Робота над вдосконаленням знань
ü Спишіть речення,
підкреслюючи головні члени і вказуючи, чим вони виражені. Визначте тип речень.
Сонця
не видно .
Сутеніло .
Було
тихо.
З
гір віяло свіжістю.
Вже
було пізно.
Дрімається.
Вправа. Лінгвістичний експеримент
Утворіть
за зразком безособові речення, трансформувавши подані синтаксичні конструкції.
Укажіть спосіб вираження головного члена
Зразок. Трипільці відтворили досконалий
тип української печі. - Трипільцями відтворено досконалий тип української печі.
1. Володимира
Вернадського назвали громадянином Усесвіту.
2. Своїми
відкриттями В.Вернадський істотно збагатив сучасну науку.
3. В.Вернадський
створив комісію з вивчення природних сил України і наукову школу з біогеохімії.
4. У найтяжчі для
України роки (жовтень 1917 - березень 1921) В.Вернадський зробив дуже багато
Тренувальні вправи
Прочитайте речення та
знайдіть у них головний член
1. У малиннику тихо.
2. Так сумно стало на
душі.
3. Усіх покарано цією
зимою.
4. Зробилося так
легко, так радісно.
5. Петрові перехопило
дух.
6. Унизу скреготало,
гуло, вищало гальмами.
7. І дня не минуло.
8. Не хочеться
спускатись униз.
9. Хочеться ще далі,
на той бік, у снігову вершину гори.
10. Як хороше тут.
11. Йому хотілося
створити щось неповторне, казкове, не бачене у світі диво.
Прочитайте речення та
встановіть відповідність між реченням та способом вираження головного члена
речення:
1. Безособове
дієслово.
2. Особове дієслово в безособовому
значенні.
3. Прислівник.
4. Безособова форма на -но, -то.
5. Інфінітив.
а) Мені щемко, так
щемко на душі.
б) Не можна звикнути
до неволі.
в) Треба було
поспішати.
г) Чернетку, звісно,
зроблено раніше.
д) У такі дні особливо
мріялося про Україну.
е) І тоді хочеться
жити, працювати і творити.
є) За хвилину було
складено царський указ.
ж) Чого йому так
приємно.
з) Світ було пройдено.
і) Пахло водяними
лілеями.
ї) Йому стало байдуже.
й) Перший раз отак
свиснуло.
к) Не ненавидіти
місто, а здобувати.
л) Від бруківки
потягнуло холодком.
м) У вухах якось
дзвенить.
н) Нам пощастило
Робота
з підручником, параграф 23.Виконайте вправу
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної
діяльності
Інтерактивна вправа
“Перебудуй”
ü
Перетворити двоскладні речення на
односкладні.
На галявині настають сутінки.
Чарівниця-осінь зробила тут чимало.
Вкрилося плесо золотими зірочками
листочків.
Верхів’я дерев торкнувся вітерець.
Ми
дихаємо вільно й легко.
Цей
неповторний краєвид ми не забудемо.
VІ. Систематизація й узагальнення знань
Заключна бесіда
–
Що
таке односкладне речення?
–
Що
таке односкладне безособове речення?
–
Назвіть
способи їх вираження.
VІІІ. Домашнє завдання :(у зошит)
§ вправа 266, вправа 270.