вівторок, 8 грудня 2020 р.

 

 10 грудня 2020року

Урок української літератури

Тема уроку. В. ГОЛОБОРОДЬКО «НАША МОВА», «ТЕПЛІ СЛОВА» Мета нашого уроку: ознайомитись  із поезіями В. Голобородька, розкрити їх ідейно-художній зміст; розвивати навички виразного читання віршів, визначати їх основну думку, виховувати почуття патріотизму, любові до рідної мови, бажання зберегти й передати нащадкам духовний скарб.



ПЕРЕБІГ УРОКУ

Нації вмирають не від інфаркту.

Спочатку їм відбирає мову.

Ліна Костенко

Кожен народ відображує дійсність

через мову і культуру. 

Василь Голобородько


Запишіть тему уроку, епіграф уроку.



Бесіда за питаннями:

·        творчість якого письменника ми з вами вивчали на минулому уроці?

·        які особливості його творчості?

1. Літературний диктант  самоперевірка „ Так” чи „ Ні” (Усно)

1. В. Голобородько народився 1945 року на Луганщині. (Так )

2. Перша поетична книжка „Летюче віконце” була надрукована 1963 року. (Ні. Збірка поезій „Летюче віконце”, яку готували до друку в одному з київських видавництв, було знищено вже набраною для друку через незгоду автора співпрацювати з органами державної безпеки колишнього СРСР.)

3. Злет творчості В. Голобородька — 1969-1986 рр. (Ні. Від 1969 року і аж до 1986 року твори Голобородька в Україні не друкували.)

4. 1970 року в США у видавництві „Смолоскип” була надрукована збірка віршів „Летюче віконце”. (Так)

5. 1965 року В. Голобородько став студентом Донецького педагогічного інституту, який закінчив 1970 р. (Ні. 1965 р. став студентом Донецького педагогічного інституту, але 1967 року був відрахований за наказом ректора за те, що поширював серед студентів роботу Івана Дзюби „Інтернаціоналізм чи русифікація”.)

6. 2001 року здобув вищу освіту в Луганському державному педагогічному університеті імені Тараса Шевченка. (Так)

7. В Україні перша збірка поезій „Зелен день” надрукована в Київському видавництві 1988 року. (Так)

8. За збірки віршів „Ікар на метеликових крилах” (1990) та „Калина об Різдві (1992) 1994 р. поета було відзначено Національною премією України імені Тараса Шевченка. (Так)

9. За поетичну збірку „Зелен день” (1988) В. Голобородька було відзначено літературною премією імені Василя Симоненка. (Так)

10. У творчості В. Голобородька переважають вірші із силабо- тонічним римуванням. (Ні. Вільний вірш)

11. Вільний вірш має римування. (Ні)

12. Автором вірша „З дитинства: дощ...” („Я уплетений...”) є В. Голобородько. (Так)

 

 1. Слово вчителя.        На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитися з поезіями В. Голобородька, у яких постає образ самого автора — „натури спостережливої,.. доброї і вимогливої до себе людини, яка бере в руки перо лише тоді, коли воно само береться.

2.Слово вчителя. Напевне, немає жодного українського письменника, якого б не хвилювало питання збереження й розвитку рідної мови. І оборонцями української мови в усі часи були поети.

Збірки поезій „Калина об Різдві” та „Слова у вишиваних сорочках” відкриваються поезіями про мову, наче своєрідним заспівом.

 Заспів до збірки „Калина об Різдві” — вірш „Наша мова”

3.Виразне читання вірша «Наша мова».( у підручнику)

Прослухайте поезію.



4.Осмислення твору  і спостереження над текстом.

Евристичні питання 

-  Чи сподобалася вам ця поезія?

-  Подібні  твори  ви  вже  вивчали  в  попередніх  класах.  Які це вірші, хто є їх автором?

- Чим вірш незвичний?

- Дослідіть побудову твору:

ü кількість строф;

ü характеристика строф;

ü кількість рядків у строфах;

5.Аналізування поезії В. Голобородька «Наша мова». Робота учнів з підручником (кожен самостійно  виразно читає вірш).




6. Бесіда за питаннями

·         Що у  вірші В. Голобородька вказує на  давність мови?

·         На що натякає автор словами «товариство», «побратими»? 

·         Що таке мова?
     У чому полягають функції мови?
     Які види мовленнєвої діяльності вам відомі?
    Що називається піснею? Які визнаєте види пісень?
    Як пов’язана пісня з історичними подіями, життям людей?
    Що вам відомо про літопис як жанр давньої літератури? Які літописи ви  знаєте?
Проблемні  запитання

Ø  Про яких ворогів мови говорить поет? (Про тих, хто забороняв українську  мову або перешкоджав її розвиткові; про ворогів зовнішніх  і  внутрішніх, які, на   жаль, є  в  багатьох із нас.) 

Ø Які рядки вірша для вас є  несподіваними, неочікуваними? 

(«…Тож хай знають вороги якими словами на  самоті ми…» наступне 

логічно  очікуване  слово   —  «говоримо»,  а  поет  вживає  його  антонім «мовчимо», і  це створює ефект несподіванки, особливої виразності; доповнює місткий поетичний образ мови й  самого ліричного героя.) 

Ø До чого закликає В. Голобородько у своїй поезії?

Ø Як необхідно оберігати нашу мову?

Ø Чи є проблеми, порушені автором у поезії, актуальними? (Події на Донбасі)

Відмовившись від розділових знаків, поет побудував строфи на анафорі й перенесенні.

· Чому, на вашу думку, слова „Пісня”, „Літопис” автор написав з великої літери, хоча сам вірш починається з малої? (З метою увиразнення образів-понять, що засвідчують їхню визначальну роль як у художньому світі поета, так і в житті нації.)

· Хто є ліричним героєм поезії?

· Чому автор надає важливості Слова в Пісні, Літописі?

 Висновок учителя. Щоб володіти мовою вільно, слід докладати зусиль. Говорити й писати погано набагато легше. Тут не треба докладати зусиль, можна пливти за течією, опускаючись у своїй мові все нижче й нижче. Так  поступово мова людини дичавіє,заростає бур'янами. Сьогодні ця тема є актуальною, тому що без знання рідної мови – немає історії розвитку людства, немає майбутнього.

 


Аналіз поезії „Теплі слова”

7. Хтось із філософів сказав, що кожен народ відображає дійсність саме через свою мову і культуру, тому дійсність у кожній мові різниться між собою. Дійсність, відображена в українській мові, є унікальною в порівнянні з іншими мовами. Свідченням цього є поезія „Теплі слова”, якою починається збірка В. Голобородька „Слова у вишиваних сорочках”.

8. Робота над поезією „Теплі слова”

8.1.Прочитання поезії  з підручника..

8.2.Розкриття ідейно-художнього змісту вірша.

· Поясніть значення образів Дунаю, короваю, Змія. Чому автор зосереджує увагу саме на них?

· Яка основна думка твору?  (запишіть у зошит)

· Сформулюйте ідею твору. (запишіть у зошит)

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати вірші В. Голобородька.

 Написати висловлювання на тему „Моє слово не вогнисте, в моїй поезії — Україна, і ви, українці” (В. Голобородько). (10-15речень.)

Тестове опитування (перевіримо у школі)

1. Кожне слово нашої мови записане у:

а) поученії; б) Літописі; в) казці.

2. З побратимами українці розмовляють словами:

а) вишуканими; б) образними; в) пісенними.

3. У Пісні про співано:

а) слово; б) подія історичногоминулого;

в) все, що є цікавого у кожної людини.

4. Хто знає, якими словами на самоті мовчать українці?

а) Кожна людина на планеті; б) ворог; в) наш предок.

5. Літопис — це жанр:

а) сучасності; б) минулого; в) майбутнього.

6. Мову українців В. Голобородько називає:

а) нашою; б) пісенною; в) літописною.

7. Визначте, кому з видатних письменників належать поетичні рядки:

Нущо б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б’ється,— ожива,

Як їх почує!..

а) І. Франку; б) М. Рильському; в) Т. Шевченку.

8. На думку М. Рильського, мова — втілення...

а) щастя; б) праці; в) думки.

9. Жанр художньої літератури, в якому описується історичні події в часовій послідовності, характерний для давньої  й середньовічної української літератури:

а) роман; б) пісня; в) літопис.

10. Словесно-музичний твір ліричного або ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним малюнком називається:

а) арією; б) піснею; в) легендою.

11. Кожен народ відображає дійсність через:

а) танці; б) мову і культуру;

в) спортивні досягнення.

12. Поезія В. Голобородька «Наша мова» закінчується рядком:

а) «у товаристві розмовляємо»;

б) «тож хай знають вороги»;

в) «на самоті мовчимо».

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

Спасибі за уважне і добросовісне вивчення літератури.